neděle 1. dubna 2018

31.3.2018

Cestujeme trochu křížem, krážem. Dnes se přesouváme ze severu zpátky na jih. Cesta trvá čtyři až pět hodin a z Kolomba až do Galle po jediné srílanské, zpoplatněné dálnici. V klimatizovaném autě to bude velice pohodlné.
Ali s řidičem nás vyzvedává po snídani, Loučíme se se Surekou i s Dune Towers. Přesto, že je víkend, silnice jsou docela plné, což je zřejmě dáno tím, že jsou Velikonoce a zároveň je úplněk, kdy se slaví svátek Pója, den úplňku, kdy lidé nepracují, navštěvují chrámy a nesmí se prodávat a pít alkohol. Na dálnici už je to pohoda, dálnice je nová, dvouproudá v obou směrech, s max. Rychlostí sto km za hodinu. Do Galle opravdu přijíždíme po poledni a Ali s řidičem najdou naše ubytování. Loučíme se a vstupujeme do příjemné, koloniální vily, čisté a zrekonstruované, vzdálené asi 1,5 km od hlavní atrakce Galle, staré pevnosti, v jejichž hradbách se rozkládá celé staré město, s domky a architekturou, tak jak je zde zanechali Holanďané, Portugalci i Britové. V ubytování nás vítá typická srílanská dáma, která se v domě narodila a pochází ze sedmi sourozenců. Její rodina musela být hodně bohatá už v dobách kolonizátorů, což zřejmě přetrvává dodnes. Dům je úžasný, je zde cítit duch doby, bonusem je malý bazén pro mě a pro Marťu domácí mazlíček, kočička Panča, která má tu nejlepší péči. Paní Lalita má očividně ráda zvířátka, protože po domě se ještě pohybují tři želvy. Největší je asi čtyřiceti centimetrová.
Vyřizujeme formality a po „vymáchání se“ v bazénu jdeme na první obhlídku pevnosti Fort Galle. Dnes chceme projít jenom prostřední ulicí, ale hlavní prohlídku si chceme nechat na zítra. Domy a uličky jsou opravdu skvostné. Ze všeho dýchá minulost, některé domy se opravují, jiné chátrají, ale celkový genius loci nás oslovuje. Těšíme se na zítřejší podrobnější prohlídku a vracíme se skrz autobusové nádraží, odkud vede ulice plná obchodů a obchůdků. Zastavujeme se na kus řeči s mužem, který nám vypráví o tsunami, jak bylo Galle zničeno, sám byl zraněný a jeho žena se už nikdy nenašla. Takových příběhů je zde mnoho, tsunami zde byla opravdu ničivá. Také mluví o tom, jak pro ně byla důležitá pomoc České republiky, byla zde nasazena česká vojenská jednotka.
Pomalu se stmívá a je čas se vrátit, ovšem malinko jsme si zašli. Zpět tedy jedeme tuktukem a vnímáme večerní Galle, které ožívá slavnostními zpěvy z chrámů, mešit i kostelů.
 Celý večer se pak věnujeme rozhodování, kam se na zbytek dní ještě podíváme. Martinku nejvíc lákají pláže na jižním pobřeží, které jsou prý nejkrásnější. Západní pobřeží Lanky je bičováno větry a moře je zde vhodné pro surf, východní pobřeží je divoké, nejlepší je to prý na jihu. Tolik Lonely Planet. No nevím, v Nilaveli to nemělo chybu. Tedy, celý večer pročítám na Booking.com reference a hledám pro nás nějakou závěrečnou romantiku a jsem čím dál, tím víc zoufalejší. Prohledávám celé jižní pobřeží. Buď přelidněno nebo draho, vlny jsou velké, nebezpečné spodní proudy nebo ostré korály a kameny. Myslím, že jsem přečetl recenze snad všech turistů za poslední rok a nic. Ó, jak je to těžké ve srovnání s Pearl Oceanic Rezortem! O půlnoci to vzdávám. Ráno moudřejší večera. Venku se spustil liják. Ali poslal pozdrav, že se v pořádku vrátili do Alankudy.